Søkemotoroptimalisering

Får nettsiden din nok besøk? Får du nok henvendelser via hjemmesiden din? Hvis svaret er nei, så kan det være at hjemmesiden din ikke er synlig nok på nett.

Beskrivelse

De aller fleste som søker på f.eks. Google, velger et resultat på den første siden av resultatene. Det er denne siden som er avgjørende for om man blir funnet på Google eller ikke. 

Den jobben som må gjøres for å havne her, kalles søkemotoroptimalisering, og forkortes SEO (Search engine optimization). Kort fortalt går det ut på å strukturere hjemmesiden din på en måte som gjør at Google leser den bedre enn andre nettsider.

Søker du på ordet “restaurant” for eksempel vil du få opp over tre millioner treff. Havner du på andre sider enn første siden av disse resultatene, så er sannsynligheten stor for at du ikke blir valgt. Dermed går du glipp av mange potensielle kunder. 

Eller, sagt på en annen måte: Ved å være god på SEO kan du bli funnet av flere, øke antall besøkende på nettstedet ditt, og øke salget ditt på bare noen uker eller måneder.

Enkle Tips

Noen enkle tips om SEO:

  • Ha en god tittel på tekstene dine. Dette er effektivt og veldig viktig når Google skal lese siden din.
  • Bruk ord i tittel og tekst som du tror folk vil søke på. 
  • Velg en tittel som inviterer til videre lesing av artikkelen eller temaet. 
    • Regelen er at fra kunden besøker siden din, tar det ca. 3 sekunder før de bestemmer seg om de vil bli eller forlate nettsiden. 
  • Linker til eget nettsted og andre nettsteder. 
    • Disse lenkene, også kalt hyperlenker, er viktig for å øke trafikken til din nettside. 
  • Vær aktiv på sosiale medier, med linker til nettsiden din. 
    • Bruk gjerne emneknagg (#) på relevante stikkord i postene dine (Twitter og Instagram). 

Få hjelp av oss i dag

Vi hjelper deg med:

  • Å forstå markedsføring på sosiale medier
  • utnytte mest mulig av det internett har å tilby.

Kontaktperson

Bror Sverre Tørklep

Markedssjef
[email protected]  /  40169604