iOS 14 og Facebook – hva er greia?

For å skape resultater og vekst, må vi snakkes regelmessig. Sånn oppstår de virkelig gode relasjonene!

iOS 14 og Facebook – hva er greia?

Hvis du driver en Facebook-side, og kjører annonser, så har du antakelig støtt på meldingen om at Apple innfører endringer med sitt nye operativsystem iOS14.

Det som skjer med denne oppdateringen er at det vil bli endring på hvilken måte Facebook er i stand til å ta imot og prosessere hendelser som for eksempel Facebook-pikselen.

Kort fortalt vil alle apple-brukere bli forevist i App Store en melding der de blir bedt om å gi den appen de skal laste ned tilgang til å spore dem. Hvis ikke brukeren gir denne tillatelsen vil ikke appen ha mulighet til å kjøre annonser som er tilpasset hver bruker, basert på brukerens siste bevegelser, interesser og demografi. I all essens kan det bety for min egen del, at i stedet for å få opp reklame for design, fotball, basket og trening, som jeg er interessert i, så kan jeg få reklame for underlivsprodukter for kvinner. For eksempel. Det er hyggelig det, men jeg har ikke så mye behov for det. Dermed er pengene til annonsøren bortkastet.

Hvordan fikser du dette?

Her har Facebook forsøkt seg på å forklare noe til folk som kan ”Facebook-språket”. Her er det så fullt av ord og begrep at selv den garveste utdannede kan klø seg i hodet. Selv har jeg brukt laaaaaaaaang tid og mye energi på å forstå det. Jeg har kommet ned til følgende:

Facebook skiller mellom;

    • de som opererer med konverteringshendelser som finner sted i bedriftens app
    • de som opererer med konverteringshendelser som finner sted i bedriftens nettsted

For deg som jobber med nettsted må du gjøre to ting:

    • Bekrefte domenet ditt
    • konfigurere Aggregert hendelsesmåling

Vi tar nettstedet først.

Bekrefte nettstedets domene:

Facebook utlyser tre metoder for å bekrefte domenet. Jeg er usikker på om du må gjøre alle tre, eller bare en av dem. Jeg har gjort alle tre punktene på mitt eget domene, og det har blitt bekreftet.

    • Gå til business.facebook.com og velg ditt domene.
    • Trykk på Hendelsesadministrasjon på venstre side

    • Når du kommer inn hit får du opp tre info-bokser som du må trykke deg gjennom.

 

  •  

    • Gå nederst på siden, der finner du Aggregert hendelsesmåling

 

  •  

    • Trykk på konfigurer netthendelse
    • Velg Bekreft domene

Her får du opp tre metoder for å bekrefte domenet ditt på. Hver og en av de er enkelt forklart, men de krever litt kjennskap til nettsiden din. Jeg har valgt å kopiere inn teksten til Facebook.

Metode 1: DNS

Legg til en DNS TXT-post i domeneverten for å bevise at du eier domenet. De fleste domeneverter tillater dette, men fremgangsmåten varierer for hver tjeneste. Hvis du trenger hjelp, kan du kontakte domenevertens støtteteam eller sjekke dokumentasjonen deres.
DNS TXT-post
Dette er de grunnleggende trinnene:
    • Logg inn hos din domeneregistrator, og gå til delen om DNS-poster.
    • Legg til denne TXT-posten i DNS-konfigurasjonen. facebook-domain-verification= 

Dette er en unik kode for hvert nettsted, du finner din egen når du gjennomfører trinnene.

    • Legg til @ i vertsfeltet (hvis domeneverten krever det)
    • Vent til endringene i DNS-konfigurasjonen er distribuert til nettstedets domeneservere (det kan ta opptil 72 timer). Klikk deretter på Bekreft.

Metode 3: Meta-tagg-bekreftelse

Plasser meta-taggen som inneholder verifikasjonskoden inn i-delen av din websides hjemmeside.

Dette er de grunnleggende trinnene:
    • Legg til denne meta-taggen til-delen i HTML-koden på ditt domenes hjemmeside, :
      (OBS! Denne koden er unik, og gjelder kun for den nettsiden jeg gjorde det på)
    • Bekreft at meta-taggen er synlig ved å besøke og se på HTML-koden.
    • Klikk på Bekreft

Neste oppgave: Konfigerere aggregert hendelsesmåling

Facebook forklarer dette veldig greit på egenhånd. Ordlyden kan variere litt, med som regel skjønner man hvilken knapp man skal trykke på.

Slik konfigurerer du Aggregert hendelsesmåling (teksten er klippet ut fra Facebook):

⦁ Gå til hendelsesadministrasjon

⦁ Klikk på pikselen du vil bruke.

⦁ Under Aggregert hendelsesmåling velger du Rediger hendelser

⦁ Les gjennom innledningsskjermbildene, og klikk på Neste.

⦁ Finn domenet du vil konfigurere hendelser for.

⦁ Klikk på Bekreft domene. Hvis du allerede har bekreftet domenet ditt, kan du hoppe til det neste trinnet. Hvis du ikke kan redigere hendelser fordi en annen bedrift eier domenet, kontakter du domeneeieren for hjelp.

Merk: Domenebekreftelse gir deg domeneeierskap og kontroll for å redigere hendelseskonfigureringer. ⦁ Finn ut mer om domenebekreftelse.

        •  Domenebekreftelse er nødvendig for å kunne redigere hendelseskonfigureringer hvis det er konfigurert flere piksler på domenet ditt, men alle ikke eies av samme Business Manager-konto. Dette sikrer at det ikke er noen konflikt mellom flere Business Manager eller annonsekontoer når det gjelder eierskap over konfigureringene av Aggregert hendelsesmåling.
        •  Domenebekreftelse er ikke nødvendig for å kunne redigere hendelseskonfigureringer hvis du bare har én piksel på domenet ditt, eller hvis det er konfigurert flere piksler på domenet ditt, men alle eies av samme Business Manager-konto. Domeneverifisering anbefales imidlertid fremdeles i disse tilfellene.
      • Klikk på Rediger hendelser.

Husk at du kan konfigurere 8 konverteringshendelser på det meste. Når du slår på Verdioptimalisering brukes noen av de 8 konverteringshendelsene dine. Du kan se antallet brukte hendelsesplasser øverst på skjermen når du redigerer konfigurasjonen din.

    • Velg pikselen din eller den egendefinerte konverteringen din under Piksel / egendefinert konvertering.
    • Velg hendelsen du ønsker å konfigurere, under Hendelsesnavn.
    • Hvis du velger en kjøpshendelse, har du mulighet til å slå Verdioptimalisering på eller av.

Merk: Du må slå på Verdioptimalisering i konfigureringen din hvis du vil bruke verdioptimalisering i iOS 14-annonsekampanjene dine. For optimale resultater bør hendelser med aktivert verdioptimalisering plasseres på plasser med høyere prioritet. Finn ut mer om verdioptimalisering.

    • Velg antall verdisett du vil konfigurere under Tilordnede hendelser.

Kolonnen Tilordnede hendelser forteller deg hvor mange hendelsesplasser hver hendelseskonfigurering bruker. For kjøpshendelser med aktivert verdioptimalisering kan du velge hvor mange verdisettområder du ønsker, under Tilordnede hendelser. Jo høyere tall, jo flere verdiområder vil du sende med hendelsen din. Verdisett opptar flere hendelsesplasser og reduserer dermed det totale antallet hendelser du kan konfigurere. Finn ut mer om verdisett.

    • Gjenta trinn 8–11 for alle hendelsene du vil konfigurere.
    • Dra og slipp hendelsene fra høyest prioritet øverst til lavest prioritet nederst.

Vi bruker hendelsesprioritering til å velge konverteringshendelsen som skal sendes under en konverteringsperiode. Vi mottar bare én tilskrevet konverteringshendelse per bruker. Finn ut mer om hendelsesprioritet.

    • Klikk på Fullfør.
    • Gå gjennom hendelseskonfigureringene dine og eventuelle påvirkninger på annonsene og annonsesettene dine. Hvis endringene dine er riktige, klikker du for å merke av i boksen ved siden av Ja, jeg bekrefter disse endringene.
    • Klikk på Bekreft.
Så kommer Facebook med litt info om hva som skjer når du gjennomfører dette:

Når Aggregert hendelsesmåling gjelder kan endringer i hendelseskonfigureringer påvirke annonser som for øyeblikket kjører i Annonseadministrasjon. Du kan bli berørt på en av følgende måter basert på endringene du har gjort i hendelseskonfigureringene dine:

    • Hvis du har lagt til nye hendelser og de ikke berører annonser som kjører for øyeblikket: Endringene tas i bruk umiddelbart.
    • Hvis du har slettet hendelser som brukes i annonser som kjører for øyeblikket: Berørte annonser og annonsesett blir stoppet og kan ikke startes på nytt.
    • Hvis du har endret hendelser (for eksempel at du har endret prioriteringen av hendelser eller slått verdioptimalisering på eller av) som brukes i annonser som kjører for øyeblikket: Berørte annonser og annonsesett blir automatisk satt på pause i 3 dager. En 3-dagers pause gir 1 dag til å tilskrive en hendelse etter et klikk, og mellom 24 og 48 timer til å rapportere hendelsen, noe som bidrar til å minimere unøyaktigheter i data. I mellomtiden er ikke oppdaterte konverteringshendelser tilgjengelige for optimalisering eller rapportering. Hvis annonsen din eller annonsesettene dine har blitt satt på pause, må du starte dem på nytt i Annonseadministrasjon etter at 3-dagersperioden er over. Merk at annonser som er satt på pause og annonsesett ikke starter på nytt på egenhånd etter at endringene gjelder.

Vær oppmerksom på at siden hendelsen med høyest prioritet sendes hver gang en kunde utfører flere handlinger i løpet av en konverteringsperiode, kan andre hendelser muligens rapportere tall som er lavere enn forventet, selv om de er blant de åtte. Det er fortsatt en mulighet for at disse hendelsene inntreffer, men de gjenspeiles kanskje ikke i rapporteringen.

App

Så til hva du må gjøre om du planlegger for hendelser som finner sted i bedriftens app. Siden jeg ikke er app-utvikler, så klipper jeg bare inn det som Facebook sier jeg skal gjøre, men det virker å være vesentlig mindre omfattende.
    • Oppdater til versjon 8.1 av Facebooks SDK for  iOS 14 for å tilpasse annonser som leveres iOS 14-brukere, og fortsette å motta rapportering om appkonverteringshendelser. Dette kan du gjøre i Hendelsesadministrasjon, men du må være appadministrator. Facebooks SDK for iOS 14 versjon 8.1 støtter for øyeblikket Apples SKAdNetwork-API og gir deg muligheten til å måle annonser for appinstallering. Hvis du ikke har installert den nyeste versjonen av SDK-et, bør du installere den nå.

Hvis du planlegger å levere annonser som er optimalisert for konverteringshendelser både på nettsted og i app, kan du gjennomføre alle trinnene ovenfor.

I tillegg kommer Facebook med masse informasjon om diverse begrensninger og nyttig informasjon, så i tillegg til å gjøre dette over så kan det være lurt å lese seg litt opp på Facebook.com.

Del stories innlegget

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Få hjelp av oss i dag

Vi hjelper deg med:

  • Å forstå markedsføring på sosiale medier
  • utnytte mest mulig av det internett har å tilby.

Kontaktperson

Joachim Lønmo

Daglig leder
Joachim@evomark.no  /  98838498

Få hjelp av oss i dag

Vi hjelper deg med:

  • Å forstå markedsføring på sosiale medier
  • utnytte mest mulig av det internett har å tilby.

Kontaktperson

Joachim Lønmo

Daglig leder
Joachim@evomark.no  /  98838498