SEO står for søkemotoroptimalisering, som er praksisen med å tilpasset hjemmesiden din riktig så den havner så langt oppe på søkeresultatene til Google som mulig.
For å forstå den helhetlige betydningen av SEO, må vi ha en forståelse over de forskjellige variantene du får opp på resultatsidene.
Shopping-annonser
Det første man ofte ser i et søk gjennom Google, er en betalt shopping-annonse. Her kan man vise frem sortimentet sitt ved å rette en annonse mot sitt publikum.
Betalte søkeresultater
I de fleste tilfeller vil man se en annonse under dette, som ser ganske likt ut som et søkeresultat. Dette kan man bruke for å få inn trafikk til siden din, dersom du for eksempel ønsker å bli oppringt. Det fine med dette er at du kan vises i resultatene selv om kunden søker etter en konkurrent av deg.
Organiske resultater
I stedet for å betale Google for å vise frem bedriften din kan du rett og slett være synlig i søk. Dermed vil kunden du ønsker å treffe, se deg og mest sannsynlig klikke på deg. Det er tross alt rundt 82% av alle søkere som IKKE trykker på en annonse gjennom Google. Samt er tilliten man skaper ved å være øverst organisk mye høyere. Man opplever gjerne en konverteringsprosent på rundt 14,6% kun gjennom Google-rangering. Dette er grunnet ‘Buyer Intent keywords’. (kunden er allerede på utkikk etter noe). Les mer om konverteringsprosenten for din nisje her.
De top 10 viktigste punktene ved SEO
- SSL sertifikat
- Rask Nettside
- Responsiv på tvers av plattformer (nærmere 60% bruker mobilen når de søker etter ting på Google)
- Alder på nettstedet, URL-struktur og pålitelighet (authority)
- Optimalisert innhold (linker, titler, og lignende)
- Teknisk SEO ( meta, title, alt, sitemap, keywords, LSI, Lengde på tekst)
- Brukervennlighet
- Lenker
- Sosiale signaler
- Korrekt informasjon om bedriften
Kilder: Theresearchview.com & Optimonster.com
Hva kan du tjene på SEO?
La oss ta utgangspunkt i ett lite regnestykke:
- Du har funnet et søkeord som har omtrent 1000 individuelle søk i måneden.
- Du har en hjemmeside som du rangerer i søkeresultatene, og hjemmesiden din har klatret opp til 1. pass.
- Du kan da forvente at ca. 34 prosent av trafikken (eller 342 gjester) vil klikke på din side.
- Gjennomsnittlig konvertering fra organiske søk er på 14%
- Dette KAN resultere til nærmere 47 nye kunder/henvendelser, takket være din SEO-innsats.
Avhengig av din salgstrakt og brukervennlighet på ditt nettsted, kan denne konverteringsprosenten variere. Les mer om hvordan du kan øke antall salg og henvendelser via vår enkle guide.
Plassering i Google | klikkfrekvens (CTR) | Trafikk/Besøk til nettstedet | Antall henvendelser pr. måned |
1 | 34.2% | 342 | 47 |
2 | 17.1% | 171 | 26 |
3 | 11.4% | 114 | 15 |
4 | 8.1% | 81 | 11 |
5 | 7.4% | 74 | 10 |
6 | 5.1% | 51 | 7 |
7 | 4.1% | 41 | 5 |
8 | 3.3% | 33 | 4 |
9 | 2.9% | 29 | 4 |
10 | 2.6% | 26 | 3 |
Plasseringer etter dette regnes som side nr. 2.
Kilde: smartinsights.com og smartbugmedia.com
Bruk av sosiale medier
Sosiale medier utgjør en stor rolle når det kommer til rangering av søkeord i søkemotorer. Når en person frivillig velger å dele ditt innlegg, betyr det at innholdet du har laget både stemmer og fenger. Det gir grønt lys til Google og en naturlig eksponering av linker til ditt nettsted.