Evomark AS

Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering, som er praksisen med å tilpasset hjemmesiden din riktig så den havner så langt oppe på søkeresultatene til Google som mulig.

For å forstå den helhetlige betydningen av SEO, må vi ha en forståelse over de forskjellige variantene du får opp på resultatsidene.

Shopping-annonser
Det første man ofte ser i et søk gjennom Google, er en betalt shopping-annonse. Her kan man vise frem sortimentet sitt ved å rette en annonse mot sitt publikum.

Betalte søkeresultater
I de fleste tilfeller vil man se en annonse under dette, som ser ganske likt ut som et søkeresultat. Dette kan man bruke for å få inn trafikk til siden din, dersom du for eksempel ønsker å bli oppringt. Det fine med dette er at du kan vises i resultatene selv om kunden søker etter en konkurrent av deg.

Organiske resultater
I stedet for å betale Google for å vise frem bedriften din kan du rett og slett være synlig i søk. Dermed vil kunden du ønsker å treffe, se deg og mest sannsynlig klikke på deg. Det er tross alt rundt 82% av alle søkere som IKKE trykker på en annonse gjennom Google. Samt er tilliten man skaper ved å være øverst organisk mye høyere. Man opplever gjerne en konverteringsprosent på rundt 14,6% kun gjennom Google-rangering. Dette er grunnet ‘Buyer Intent keywords’. (kunden er allerede på utkikk etter noe). Les mer om konverteringsprosenten for din nisje her.

De top 10 viktigste punktene ved SEO

  1. SSL sertifikat
  2. Rask Nettside
  3. Responsiv på tvers av plattformer (nærmere 60% bruker mobilen når de søker etter ting på Google)
  4. Alder på nettstedet, URL-struktur og pålitelighet (authority)
  5. Optimalisert innhold (linker, titler, og lignende)
  6. Teknisk SEO ( meta, title, alt, sitemap, keywords, LSI, Lengde på tekst)
  7. Brukervennlighet
  8. Lenker
  9. Sosiale signaler
  10. Korrekt informasjon om bedriften

Kilder: Theresearchview.com & Optimonster.com

Hva kan du tjene på SEO?

La oss ta utgangspunkt i ett lite regnestykke:

  • Du har funnet et søkeord som har omtrent 1000 individuelle søk i måneden.
  • Du har en hjemmeside som du rangerer i søkeresultatene, og hjemmesiden din har klatret opp til 1. pass.
  • Du kan da forvente at ca. 34 prosent av trafikken (eller 342 gjester) vil klikke på din side.
  • Gjennomsnittlig konvertering fra organiske søk er på 14%
  • Dette KAN resultere til nærmere 47 nye kunder/henvendelser, takket være din SEO-innsats.

Avhengig av din salgstrakt og brukervennlighet på ditt nettsted, kan denne konverteringsprosenten variereLes mer om hvordan du kan øke antall salg og henvendelser via vår enkle guide.

Plassering i Googleklikkfrekvens (CTR)Trafikk/Besøk til nettstedetAntall henvendelser pr. måned
134.2%34247
217.1%17126
311.4%11415
48.1%8111
57.4%7410
65.1%517
74.1%415
83.3%334
92.9%294
102.6%263

Plasseringer etter dette regnes som side nr. 2.

Kilde: smartinsights.com og smartbugmedia.com

Bruk av sosiale medier

Sosiale medier utgjør en stor rolle når det kommer til rangering av søkeord i søkemotorer. Når en person frivillig velger å dele ditt innlegg, betyr det at innholdet du har laget både stemmer og fenger. Det gir grønt lys til Google og en naturlig eksponering av linker til ditt nettsted.