En introduksjon til digital markedsføring:

Hva du trenger å vite for å komme i gang

Digital markedsføring er raskt i ferd med å bli et av de viktigste verktøyene i en bedrifts arsenal. Med spredningen av digitale teknologier er det nå enklere enn noen gang å nå potensielle kunder og bygge relasjoner med dem. Men som med all ny teknologi, er det en læringskurve. Hvis du akkurat har begynt med digital markedsføring, her er det grunnleggende du trenger å vite.
 
Digital markedsføring omfatter alle aktivitetene som involverer bruk av digitale enheter, som datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner.
Ulike typer digital markedsføring 

Digital markedsføring er et felt i stadig utvikling som krever kreativitet, innovasjon og evnen til å tilpasse seg raskt. Det er prosessen med å bruke digitale kanaler, som for eksempel søkemotorer, sosiale medier, e-post samt ulike nettsteder for å nå ut til kunder og potensielle kjøpere. For å lage en effektiv digital markedsføringsstrategi må du forstå de ulike typene digital markedsføring og hvordan de kan brukes for å nå din målgruppe. En av de mest populære formene for digital markedsføring er innholdsmarkedsføring.
Innholdsmarkedsføring innebærer å bruke tekst, bilder, lyd og video for å lage innhold som er interessant, engasjerende og informativt for målgruppen din. Denne typen markedsføring innebærer å lage innhold som gir verdi til kundene dine for å få dem til å handle.
Kjenn til dine ressurser og begrensninger 

Digital markedsføring er et landskap i stadig utvikling, og det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne. For å utnytte digital markedsføring til sitt fulle potensial, er det viktig å kjenne til styrkene, samt begrensningene, dine. 

Digital markedsføring er en form for markedsføring som er avhengig av bruk av nettsider, sosiale medier, søkemotorer og andre digitale plattformer for å nå og engasjere potensielle kunder. Det kan omfatte en rekke aktiviteter som betal-per-klikk (PPC)-annonsering, søkemotoroptimalisering (SEO), innholds markedsføring, e-postmarkedsføring osv.
Forstå din målgruppe 

Det er avgjørende for din suksess at du forstår målgruppen. Din målgruppe er gruppen av mennesker du henvender deg mot med produktene og tjenestene dine. Denne gruppen består av personene som har størst potensial til å kjøpe det du tilbyr, og de som allerede har vist interesse for virksomheten din. Å vite hvem du målretter deg mot vil hjelpe deg med å finne de mest effektive strategiene og taktikkene for markedsføring av produktene og tjenestene dine. Først må du identifisere hvem målgruppen din er.  Hvem er de? Hva søker de på?
Lag en strategi 

Hvor er kundene mine? Hvor gamle er de? Hvilket sosialt medium benytter de mest? Hvor befinner de seg geografisk? Kan man bruke den informasjonen til å annonsere i en lokal avis? Leser de denne? Hvilke interesser har de? 
Alle disse spørsmålene er viktige når du skal lage din strategi. Om din typiske kunde er sportsinteressert, så kan kanskje sportssegmenter være riktigere annonseplasser enn økonomisegmenter. 

Bruk litt tid i forkant på å definere ditt publikum. Det gjør det lettere å treffe riktig. 

Lykke til!