Clubhouse

Clubhouse

Jeg har fått i oppgave å skrive en blogg om ClubHouse. Uten å kunne for mye om ClubHouse, så har jeg nå tvunget meg til å sette meg litt inn i det. Jeg har hørt om det på forhånd, men jeg har ikke dyptgående kjennskap, og tanken med denne bloggen er da å få laget en subjektiv sammenstilling av for og imot, samt å forklare noen av de tingene som jeg har møtt på min vei.

Da jeg begynte å researche til denne bloggen, så spurte jeg folk rundt om de brukte ClubHouse, og hva de syns om appen. Det var overraskende mange av mine kontakter som mente at det var en svakhet at innholdet de var interessert i ikke var tilgjengelig når de ville det. Jeg skal forklare det litt lenger ned.


La oss begynne litt med begynnelsen.


ClubHouse er et sosialt medium. Det er det sjette største sosiale mediet i verden, ifølge App Store. Det som skiller ClubHouse fra andre sosiale medier er at dette er 100% stemmebasert. Det er en app der man prater sammen. Sånn på ordentlig. Med ord og stemmer og sånn. I App Store har 5.600 mennesker gitt sin vurdering av appen, og de har gitt et snitt på 4,6. Dette er kjempebra. Samtidig er det min personlige oppfattelse at folk gjerne gir en vurdering når noe er skikkelig bra eller skikkelig dårlig, og sjeldent midt imellom. At de har fått et snitt på 4,6 (av 5) lover godt.


Siden ClubHouse fortsatt er i en betaversjon, ønsker grunnleggerne å ha kontroll på antall som bruker den. Derfor er det kun mulig å lage en konto dersom du har fått en invitasjon fra en annen. Nå skal det sies at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i en slik invitasjon, så man kan stille spørsmål ved denne ordningen.


ClubHouse ble grunnlagt i 2020, og ble for alvor kjent da Elon Musk debuterte på appen 1. februar i år. Han deltok på en sen kveldsprat som heter The Good Time Show. Musk sin opptreden knuste rom-grensene (morsom pun der, siden Musk er glad i verdensrommet..) som er på 5.000 personer, og førte til at appen i de kommende ukene økte fra 3.5 millioner brukere til 8.1 millioner brukere på fra 1. februar til 16. februar. Ganske bra for en app som kun er 10 måneder gammel.


Det første som møter deg når du har logget deg inn er en rekke innstillinger som du må ta stilling til; interesser, språk osv. Basert på det blir du presentert for et utvalg personer som kan noe om disse temaene. Disse er forhåndsvalgt for deg, og hvis du klikker OK her, så følger du disse. Det gjør ClubHouse for å gi deg en god oppstart, slik at feeden din ikke er tomt. Det er en god tanke. Dessverre opplever jeg at den ikke fungerer som den skal. Plutselig var feeden min full av arabiske samtaler. Siden jeg ikke snakker arabisk, så var dette litt mindre nyttig enn jeg hadde håpet.


Rom, klubber, scene


Clubhouse bruker noen uvante begreper som er greit å kunne.


Det mest kjente begrepet er rom. Et rom er en samtale, der man kan komme og gå som man vil, og man kan velge selv om man bare vil lytte til samtalen, eller om man vil delta aktivt. I rommet er det en scene, og et publikum. Scenen er det området av samtalen der du deltar aktivt. Publikum er det området der man kun lytter.


Samtalene i Clubhouse blir ikke tatt opp. Av denne årsak er man nødt til å være tilstede når det skjer for å få med seg noe. For meg som er opptatt av idrett, kunne jeg vært interessert i en diskusjon om gjenåpning av idretten, som jeg fikk beskjed om en time senere at hadde funnet sted. Jeg nevnte i begynnelsen at mange var skeptiske til appen, og at dette var årsaken.


Kanskje er det det største problemet til ClubHouse, at det for mange oppleves som at det innholdet de er på utkikk etter, ikke er der NÅR de leter etter det. For i ClubHouse er det nemlig ikke lov å ta opp innholdet. Man må være der når det skjer. Samtidig trekker flere personer frem at dersom man hadde hatt opptak av samtalene så kunne det føre til at færre personer kom til scenen for å prate. Det uttrykkes at noe av styrken til at samtalene ikke tas opp er at man får en mer naturlig flyt i praten, noe som gjør rommene mer levende og at man kan få de gode samtalene.


Hvert rom opprettes først av en person. Denne personen blir Moderator. Et rom kan ha mange moderatorer, dette er litt som administratorer i andre sosiale medier. Disse har egenskapen at de kan mute personer (altså skru av mikrofonen), de kan plassere personer ned fra scenen og i publikum, eller de kan hente personer fra publikum og opp til scenen. De kan også velge å sparke ut personer dersom de mener at de bruker et språk eller en tone som ikke passer seg i rommet.


ClubHouse har ulike klubber, som er som grupper i andre sosiale medier. Gjennom å følge disse klubbene får man tilgang på informasjon om når bestemte samtaler finner sted. Disse samtalene kalles events.


Et av de rommene som dukker opp først når man logger se på, er «Sofakroken – Det koseligste rommet på Clubhouse». Dette er et rom der man prater om alt og ingenting. Dette var det første rommet jeg gikk inn i, og her får man umiddelbart opp samtalen til de andre. De andre deltakerne i rommet kan se hvem som er der, og om de står på scenen eller bare er i publikum. De to damene som pratet sammen da jeg var der, var opptatt av helse og velvære. Da det på et tidspunkt virket som at de gikk tom for samtaleemne, ble jeg utfordret til å prate. Her kommer kanskje den store styrken til Clubhouse inn. For i mange tilfeller på andre sosiale plattformer har jeg lagt merke til at mange kvier seg for å prate. For å ta telefonen når noen ringer, og da hovedsakelig nummer som de ikke kjenner. Mange ønsker at leger, offfentlige etater og andre helst skal sende sms først, om at de ringer, før de ringer. På Clubhouse blir du utfordret til det motsatte, nemlig å snakke – vokalt snakke, ikke taste/chatte – til andre personer som du ikke kjenner fra før. Dette blir trukket frem fra flere som en god måte å lære seg å «ta scenen» på. Mange må på ett eller annet tidspunkt stå foran en forsamling og prate, og da er det en fin anledning her til å venne seg til det. Det kan i mange tilfeller fjerne en sceneskrekk.


Da jeg var inne i Sofakroken, traff jeg også på en person som tipset meg om at jeg burde følge Charles Joachimsen. Dette er en person som holder kurset «moderatorskolen», som kan være nyttig å følge med på.


I tillegg ble jeg tipset om at hvis man søker opp «Clubhouse Norge» på Facebook, ville man få opp to grupper som man kan melde seg inn i. Her får man opp eventer og arrangementer som man kan evt legge inn i kalenderen sin.


Min oppfattelse av Clubhouse endret seg etter denne samtalen jeg hadde i Sofakroken. Da jeg lastet ned appen så var mitt utgangspunkt at jeg hadde hørt noe negativt om den, jeg hadde hørt lite positivt, og det virket som at trenden generelt var på vei ned. Etter å ha brukt den i et knapt døgn, så har jeg fått en delvis endret oppfattelse. For selv om noe av innholdet er komplisert å finne frem til, og innholdet ikke er der når jeg vil, så er det et stort poeng i at man får muligheten til å prate med andre personer – sånn ordentlig prate – om ting som opptar en. At noen vil bli mer vant til å prate foran ukjente er for meg et stort, stort pluss i boken.


Noe annet av det som er bra med ClubHouse, i mine øyne, er at man får mulighet til en diskusjon om det man ønsker. Denne diskusjonen kan man ha mens man kjører, jobber, går osv. Den krever ingen teksting, da all samtale er muntlig, og man kan velge om man vil følge med på samtalen, eller om man vil delta aktivt. Sånn sett er det litt som Teams, bare på sosiale medier. Det finnes flere klubber som er laget for at brukere kan gå sammen, hver for seg, mens de prater. Det er både sosialt stimulerende og trafikksikkert. Forhåpentligvis slipper mange å kollidere med lyktestolper mens de går når de bruker denne appen.


Det er vanskelig å finne noe informasjon om algoritmen til Clubhouse. Som jeg nevnte over så får man mulighet til å komme med en del interesser og opplysninger når man oppretter kontoen din. Basert på det får du opp en del personer som kan fylle feeden din med det innholdet. Når du kommer til hovedsiden får du opp et søkeikon oppe i høyre hjørne. Her kan du søke etter både personer og klubber. I disse klubbene kan du se hvem som har meldt seg inn, og du kan velge å følge de. Etter hva vi har forstått så vil algoritmene til Clubhouse forbedre seg etter hvert som du bruker feeden, og du vil få opp mer og mer relevant innhold i din feed.


En stor svakhet er at appen kun fungerer på iOs. Altså iPhone. Men nå skal det sies at appen foreløpig er i en beta-testing (annengangs test for fullansering), så det kan være den både kommer for Android og også åpner for alle uten invitasjon i neste omgang.


Og i skrivende stund leser jeg at Facebook lanserer sin egen Clubhouse-konkurrent «Live Audio Rooms». Det blir spennende å se hvem av de som vinner krigen fremover. Historien er full av prosjekter med gode intensjoner, der den ene blir kjøpt opp av andre. Man kan jo bare spekulere i hva som skjer med Clubhouse.

Del stories innlegget

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Få hjelp av oss i dag

Vi hjelper deg med:

  • Å forstå markedsføring på sosiale medier
  • utnytte mest mulig av det internett har å tilby.

Kontaktperson

Joachim Lønmo

Daglig leder
[email protected]  /  98838498