Sosiale medier markedsføring, også kalt SMM, er hvordan man når ut til potensielle kunder på sosiale medier, uten at forbrukeren leter etter noe å kjøpe. Facebook og Instagram er populære kanaler, der vi gjennom riktig oppsett av annonser kan treffe din målgruppe så nøyaktig som mulig.
- Bruk sosiale medier!
Når man skal markedsføre seg på sosiale medier er det et par ting som er viktig å huske på:
- Velge riktig publikum
- Være synlig når kundene dine er tilgjengelige
- Være tilstede over lengre tid!
Sosiale medier deles i to bolker:
- Organisk innhold
- Betalt innhold
2. Vær tro mot strategien
Når en legger strategi for bedriften din, er det viktig å huske på dette skal først og fremst være et styringsdokument dere skal bruke for å forme hvordan dere sikter dere inn på potensielle kjøpere gjennom relevant innhold. Strategien burde tilpasses den potensielle kundes «reise» slik at brukeropplevelsen blir optimal.
Litt enklere forklart handler det om hvilke mål en setter seg og hvilke tiltak man iverksetter for å nå dem.
Så… Hva bør egentlig en digital strategi inneholde? Hva bør man sette søkelys på, og ikke?
Start med disse spørsmålene:
- Mål – Hva ønsker vi å oppnå med den digitale satsingen?
- Metode – Hvordan kommer vi oss dit?
3. Vær god på søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering, forkortet SEO, handler om å strukturere nettsiden din riktig for å havne høyest mulig på søkelistene. Det handler om riktig bruk av overskrifter, bildetekst, lenker, og lignende. Ikke minst hvilke ord man legger inn i selve teksten.
For å forstå den helhetlige betydningen av SEO, må vi ha en forståelse over de forskjellige faktorene i ett søk.
Shopping annonser. Det første man ofte ser i et søk gjennom Google sin søkemotor, er en betalt shopping annonse. Her kan man vise frem sortimentet sitt ved å rette en annonse mot sitt publikum.
Betalte søkeresultater. I de fleste tilfeller vil man se en annonse under dette, som ser ganske likt ut som et søkeresultat. Dette kan man bruke for å få inn trafikk til siden din, dersom du for eksempel ønsker å bli oppringt. En positiv egenskap med dette er at du kan vises i resultatene selv om kunden søker etter en konkurrent av deg.
Organiske resultater. Dette er en gullgruve du gjerne vil ta del i. Istedet for å betale Google for å vise frem bedriften din. kan du rett og slett være synlig i søk. Dermed vil kunden du ønsker å treffe, se deg og mest sannsynlig klikke på deg. Det er tross alt rundt 82% av alle søkere som IKKE trykker på en annonse gjennom Google. Erfaringsmessig er tilliten til bedriften mye høyere ved å være øverst organisk enn ved annonsering. Man opplever gjerne en konverteringsprosent på rundt 14,6% kun gjennom Google rangering. Dette er fordi kunden allerede er i kjøpemodus etter ditt produkt.
4. Digital annonsering
98 % av kjøpere som googler, velger en bedrift som er på førstesiden i søkeresultatet. Det forteller hvor viktig det er å bli vist på førstesiden til Google. I dag eksisterer det rett og slett ikke en mer målrettet og kostnadseffektiv metode enn Google Ads for raskt å oppnå synlighet og tiltrekke seg nye kunder. Søkemotorannonsering i Google sikrer deg leads og konvertering, fordi forbrukere med kjøpsintensjon finner deg når de søker etter det du tilbyr.
Sosiale medier
Med annonsering i sosiale medier kan vi målrette budskap mot et veldig spisset publikum, når og så ofte vi ønsker. Her vil det da være deg som bedrift som prøver å finne potensielle kunder mens de “henger” på sosiale medier. Dette kalles for “forstyrrende markedsføring” (disruptive marketing) og setter store krav til å vise annonsene til en riktig målgruppe og et godt budskap (tekst og bilde / video) der de velger å avslutte det de holder på med for å skulle besøke din bedrift.
Det vil ofte være samspillet mellom Google-annonsering og annonsering i sosiale medier som vil gi din bedrift de beste resultatene på digitale plattformer.
5. Retargeting og remarketing
Har du opplevd å besøke en nettside, for så å bli overøst med reklame for det samme produktet minutter senere? Det har sin forklaring. Bedriftene har nemlig installert en liten kode på siden sin. Denne koden kalles pixel, og forteller Facebook hvor du har vært, slik at du får opp de annonsene Facebook mener er relevant for deg. På den måten unngår du å bruke penger på å markedsføre ditt produkt til feil publikum.
Oppsummering:
Verden har blitt digital, og det har kommet for å bli. Det er avgjørende for enhver virksomhet å være tilstede på internett i dagens marked. Det vil si ikke bare være tilstede, men å være fremst i køen.
Og husk: markedet skifter hele tiden. Bare fordi noe fungerer i dag, betyr det ikke at det fungerer i morgen, neste måned eller år.
Sett av god tid til kontinuerlig læring.