5 ting du burde vite om digital markedsføring

5 ting du burde vite om digital markedsføring

Sosiale medier markedsføring, også kalt SMM, er hvordan man når ut til potensielle kunder på sosiale medier, uten at forbrukeren leter etter noe å kjøpe. Facebook og Instagram er populære kanaler, der vi kan treffe potensielle kunder, og gjennom riktig oppsett av annonser treffe din målgruppe så nøyaktig som mulig. 

  • Bruk Sosiale medier!

Når man skal markedsføre seg på sosiale medier er det et par ting som er viktig å huske på:

    • Velge riktig publikum
    • Være synlig når kundene dine er tilgjengelige
    • Være tilstede over lengre tid! 

Når man skal markedsføre på sosiale medier er det viktig å velge riktig målgruppe, være synlig når kundene dine er tilgjengelige, og å være tilstede over lengre tid!

Sosiale medier deles i to bolker: 

    • Organisk innhold
    • Betalt innhold

 

  • Husk strategien …

Når en legger strategi for bedriften din, er det viktig å huske på dette skal først og fremst være et styringsdokument dere skal bruke for å forme hvordan dere sikter dere inn på potensielle kjøpere gjennom relevant innhold. Strategien burde tilpasses den potensielle kundes «reise» slik at brukeropplevelsen blir optimal.

Litt enklere forklart handler det om hvilke mål en setter seg og hvilke tiltak man iverksetter for å nå dem.

Så… Hva bør egentlig en digital strategi inneholde? Hva bør man sette søkelys på, og ikke?
Start med disse spørsmålene:

    • Hva ønsker vi å oppnå med den digitale satsingen?
    • Hvordan kommer vi oss dit?

Etter min erfaring, er det ikke spesielt lett å svare på disse to spørsmålene, men en kan komme langt om man tar seg tiden til å drøfte dette grundig med teamet.

  • Søkemotoroptimalisering

SEO som det forkortes handler om å strukturere nettsiden din riktig for å havne høyest mulig på søkelistene. Det handler om riktig bruk av overskrifter, bildetekst, lenker, og lignende. Ikke minst hvilke ord man legger inn i selve teksten

For å forstå den helhetlige betydningen av SEO, må vi ha en forståelse over de forskjellige faktorene i ett søk

Shopping annonser. Det første man ofte ser i ett søk gjennom google sin søkemotor, er en betalt shopping annonse. Her kan man vise frem sortimentet sitt ved å rette en annonse mot sitt publikum.


Betalte søkeresultater. I de fleste tilfeller vil man se en annonse under dette, som ser ganske likt ut som ett søkeresultat. Dette kan man bruke for å få inn trafikk til siden din, dersom du for eksempel ønsker å bli oppringt. Det fine med dette er at du kan vises i resultatene selv om kunden søker etter en konkurrent av deg.


Organiske resultater. Her er det en gullgruve du genre vil ta del i. Isteden for å betale google for å vise frem bedriften din. kan du rett og slett være synlig i søk. Dermed vil kunden du ønsker å treffe, se deg og mest sannsynlig klikke på deg. Det er tross alt runt 82% av alle søkere som IKKE trykker på en annonse gjennom Google. Samt er tilliten man skaper ved å være øverst organisk mye høyere. Man opplever gjerne en konverteringsprosent på rundt 14,6% kun gjennom Google rangering. Dette er grunnet ‘Byer Intent keywords’. (kunden er allerede på utkikk etter noe)

  • Digital annonsering

98 % av kjøpere som googler, velger en bedrift som er på førstesiden i søkeresultatet. Det forteller hvor viktig det er å bli vist på førstesiden til Google under søk. I dag eksisterer det rett og slett ikke en mer målrettet og kostnadseffektiv metode enn Google Ads for raskt å oppnå synlighet og tiltrekke seg nye kunder. Søkemotorannonsering i Google sikrer deg leads og konvertering, fordi forbrukere med kjøpsintensjon finner deg når de søker etter det du tilbyr.

Det som gjør søkemotorannonsering i Google så effektivt, er at forbrukerne som besøker dine digitale kanaler gjennom å klikke på en av dine Ads-annonser, allerede har et behov og er i en beslutningsfase. Her er det altså kunder med intensjon om å kjøpe et produkt eller tjeneste som leter etter en riktig tilbyder, det er derfor helt prekært for deg å bli vist her for å få ønsket vekst av bedriften din.

Sosiale medier:
Med annonsering i sosiale medier kan vi målrette budskap mot et veldig spisset publikum, når og hvor ofte vi ønsker. Her vil det da være deg som bedrift som prøver å finne potensielle kunder mens de “henger” på sosiale medier. Dette kalles for “forstyrrende markedsføring” (disruptive marketing) og setter store krav til å vise annonsene til en riktig målgruppe og et godt budskap (tekst og bilde / video) der de velger å avslutte det de holder på med for å skulle besøke din bedrift.


Det vil altså være samspillet mellom Google annonsering og annonsering i sosiale medier som vil gi din bedrift de beste resultatene på digitale plattformer.

 

  • Remarketing

Facebook – retargeting Har du opplevd å besøke en nettside, for så å bli overøst med reklame fra den merkevaren minutter senere? Det har sin forklaring. Bedriftene har nemlig installert en liten nøkkel på siden sin. Denne nøkkelen kalles pixel, og forteller Facebook hvor du har vært, slik at du får opp de annonsene Facebook mener er relevant for deg. På den måten unngår du å bruke penger på å markedsføre ditt produkt til feil publikum.

Oppsummering:


Verden har blitt digital, og det har kommet for å bli. Det er avgjørende for enhver virksomhet å være tilstede på internett i dagens marked. Det vil si ikke bare være tilstede, men å være fremst i køen.

Og husk: markedet skifter hele tiden. Bare fordi noe fungerer i dag, betyr det ikke at det fungerer i morgen, neste måned eller år.
Sett av god tid til kontinuerlig læring.

 

Del stories innlegget

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Få hjelp av oss i dag

Vi hjelper deg med:

  • Å forstå markedsføring på sosiale medier
  • utnytte mest mulig av det internett har å tilby.

Kontaktperson

Joachim Lønmo

Daglig leder
[email protected]  /  98838498